”Hatt måste trycka på i roamingfrågan”

”Hatt måste trycka 
på i roamingfrågan”

Mobilitet är en oumbärlig del i dagens och framtidens informationsteknik. Mobilitet är också en del av den internationella utvecklingen. Det är också en välfärdsteknologi. Samtidigt har mobiloperatörer över hela världen lyckats blockera utvecklingen med orimliga och oftast oförutsägbara priser när mobilsamtal och mobilsurf görs utanför det egna landet.

Hur skulle det se ut om det fanns orimliga roamingavgifter på bankomatuttag eller kontokortsbetalningar utomlands eller särskilda prispåslag på bensin när en svenskregistrerad bil tankas utomlands?

Svenska företag och privatpersoner har lärt sig att använda mobiltjänster på ett sätt som gynnar utvecklingen. Samtidigt är oförmågan att skapa rimliga priser utanför Sverige starkt hämmande.

Det är uppenbart att mobiloperatörer över hela världen är fokuserade på att erövra kunder lokalt. Det sker på traditionellt sätt – priskonkurrens. Samtidigt verkar operatörerna i gemen ointresserade att ge kunderna mobila möjligheter när man jobbar i eller besöker en annan geografi än hemlandet. Det är säkert arv och tradition som skapar denna blockering. Fortfarande styrs hela marknaden för it-kommunikation av de nationella monopolistiska arven. Problemet har fångats upp av EU men är globalt.

Kunderna önskar förutsägbara och rimliga priser. Regleringen säger att samtal ska prissättas per minut eller sekund och datakommunikation per använd byte. Den nationella konkurrensen har utvecklat konkurrenskraftiga priser där kunden ofta betalar ett fast pris utan hänsyn till minuter, sekunder eller byte. Den internationella konkurrensen har inte alls utvecklats därför att nätmonopolisterna inte vill fylla sina nät med utlänningar – om de inte betalar ett orimligt högt pris. Inte ens i länder som lever på turism förmår tar till sig problemet.

EU reglerar priserna på roaming för data genom att sätta fortsatt lägre men ändå orimligt höga prisnivåer. NTK anser att Sverige genom sin it-minister måste ta en aktivare debatt i EU för att förändra den rådande bilden. Produktionskostnaden av en gigabyte data är inte högre än 1 euro. Ändå föreslår man en prisnivå på 0,50 euro per megabyte 2014, dvs ungefär fem hundra gånger högre pris än produktionskostnaden! INTUG som är en systerorganisation till NTK menar att prisnivån borde vara 0,10 euro 2014.

I Sverige varierar priserna för mobil surf för företag. Ett snitt är ofta 80 – 100 kr per 1 000 megabyte och månad. Utanför Sverige inom EU (och ibland Schweiz) blir priserna även med nya möjligheter hos Telenor och Telia avsevärt högre. Tele2 tar 20 kr/megabyte, Tre tar 6 kr/megabyte plus 29 kronor per dygn, Telia tar 149 kr/dygn för max 100 megabyte och Telenor tar 79 kronor/ dygn för 100 megabyte med begränsad hastighet därefter.

Snittpriset i Sverige är teoretiskt cirka 10 öre per megabyte. Telenors pris utomlands (som är det billigaste alternativet för företag) blir i teorin cirka 80 öre per megabyte. Telias blir cirka 1,50 per megabyte. Tre tar 6 kronor och Tele2 tar 20 kronor per megabyte. Det har blivit billigare men det är fortfarande orimligt dyrt.

NTK menar att regering och riksdag borde engagera sig mer i frågan. Svenska politiker borde, på samma sätt som man uttalar sin syn på banker och energi, tydligt markera att mobiloperatörer med marginaler på både 20, 30 och 40 procent borde kunna uppträda på ett för kunderna bättre sätt. Kundernas krav borde också bli tydligare.

NTK som företräder användare av it-kommunikation vill se en bredare dialog mellan kunder och operatörer. Operatörerna har framgångsrikt gjort mobil kommunikation tillgänglig i Sverige och därmed utvecklat konkurrenskraften för svenska företag. Det är nu dags att gå före för att skapa en global användning av den mobila välfärdsteknologin. Då gäller det att ta rätt betalt för it-kommunikation även globalt.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.